דבר אחר: הפרידה מהחוכמה

20 Jun 2026 דבר אחר: הפרידה מהחוכמה
Posted by Author אמי בוגנים

בסופו של דבר האיראנים הלבנונים והפלסטינים ניצחו אותנו. לא אני אומר, הפרשנים אומרים. בכל רשתות התקשורת, בכל גופי המחקר. למרות הביפרים, התושייה עברה לאויבי ישראל. כי הם לא פחות צודקים, לא פחות חכמים והרבה יותר סבילים וסבלניים. מספרם עולה על מספרינו והם משופעים בעומק אסטרטגי – גם גאוגרפי, גם זמני, גם שכלי. הם לא מוכים היבריס-בחירה שמשבשת את שיקול דעתם. כמו שהיא משבשת את שיקול דעתנו מזה 3,000 שנה במחזוריות מחרידה. ממצרים עד אירופה. כאילו אלוהים היה אצלנו בגדר "גרעין של שיגעון" שמונע מאתנו לראות את המציאות כפי שהיא, בקרבנו ומחוצה לנו, ונהנה לראות אותנו לוקים בהזיות. אויבינו כבר לא נלחמים באבנים, באולרים אלא בצעצועים מעופפים. זה לא רק רצחני, זה גם משפיל. המעצמה הצבאית האזורית הפכה לצחוק בעיני העולם. במיוחד אחרי חשיפת מאמצי ופעלולי נתניהו לעבוד – גם – על טראמפ. זה קרה עם הרומאים, זה קורה עם האמריקאים. עוד לפני שהסינים והרוסים נכנסו לתמונה. שהטורקים פלשו לסוריה והפקיסטנים נופפו בפצצה שלהם. השקרן הפתולוגי נעשה לליצן חולה, והוא לא יודע, ואיתו גם להקת המעודדים מקרב המועמדים לג'ובים במרכז הליכוד, עובדי המולך מקרב המתנחלים והטפילים מקרב החרדים. 

קצו כל התירוצים, הצידוקים, הנימוקים... ההצהרות. ישראל נעלמת לנו תחת מכבש הנקמה, השנאה, ההתנחלות. היא לא תשוב להיות שפויה. החרדים התרבו, החרדלים השחיתו את השמיים, המוחות התנוונו, הפוליטיקאים התבהמו. לאירופאים אין סבלנות אלינו, לאמריקאים נמאס מאיתנו, האפריקאים חושבים אותנו לחוצנים, האסייתים תוהים אם אנחנו כלל קיימים. רק היהודים חושבים שהם באמת בחירי האל, קובעים מזלות וכוכבים, מדמים את עצמם למעצמת עולם בכל תחום כאשר הם משקיעים את עיקר מאמציהם בלרמות את עצמם, לשקר לעצמם, להסתנוור מעצמם, להסתחרר מדרשותיהם ולהמית את עצמם, בין אם בלימוד תורה בין אם במלחמת מצווה. איש לא מסביר לנו איך חיזבאללה שהובס קם מאפרו, כל מה ששמעתי היה מפי גנרל: "ניצחנו את חיזבאללה במתכונת הקודמת." במקום לשנות ראש, להמר על השלום, אנחנו מתעקשים לנהל מלחמת התשה ב... מתכונת אחרת. כולם מדברים על הצורך לנער תפיסות, אנחנו רק שוקעים בהן. היחיד שמשתנה איכשהו לנגד עיננו הוא טראמפ שעוד יירשם, למרות גחמותיו הילדותיות, כמיטיב ביותר עם האם היהודייה. יותר מכל ראש ממשלה בישראל, כולל בן גוריון ובגין שלא לדבר על הקליגולה הנוכחי הנכנס לשלב הגיחוך בחייו וגורר אותנו אחריו. הנשיא האמריקאי השיג את שחרור השבויים בעזה, הוא עוד ישיג פדיון בנינו ובנותינו. במקום למחות ולמרוד נגד הסיאוב התיאולוגי-פוליטי הפושה בכל, ההורים משלימים עם עקידת ילדיהם על מזבח גבירי חרדלי. ה' נתן ה' לקח. עד לחורבן הבית השלישי הנשקף מבעד לפקודות היום של המפקדים, ללהט ההשמדה... לאיומי שר הדיפאע מכפר אחים. מי שלא מבחין באזהרות המלחמתיות המתלהמות של ראשי היישובים בדרום, בצפון ובמזרח – בניגוד לעמדת אמריקה המספקת לנו נשק, סיוע ותמיכה – סימנים לקריסה שכלית-פוליטית לא למד דבר מתולדות היהודים. 

הגיע הזמן להיגמל מישראל. לא עוד חדשות עם עלות השחר, לא עוד חדשות לפני שינה. לא עוד תרעומת על מינוי סוס חמור קונסול שגריר. לא עוד אבל על אישיות שנפחה את נשמתה בטרם עת לפני גיל 120. לא עוד אשפוז בחדר מיון רווי צעקות. לא עוד פרשנות שמתכחשת לעצמה. לא עוד הטחת אשמת האנטישמיות בממשלות נאורות שמוכיחות אותנו על השמדת כפרים שלמים בעזה ובלבנון ועל פרעות ביהודה. לא עוד דרשות רבנים מופרכים שלא יודעים להבדיל בין גוג ומגוג. לא עוד מקובלים וחוקרי מקובלים שלא יודעים מה הם הוזים. לא עוד זונות פוליטיות שלא מגיעות לקרסולי נשים וגברים במצוקה שסוחרים בתשוקות לפרנסתם. לא עוד פקידים קשיי לב שמתעללים בקשישים ובאביונים. כל הגבולות נחצו, נותר אחד, וכולנו נחצה אותו באחד הימים וניפרד מישראל היפה שאיננה עוד ולא תחזור. הייתי ציוני – היום אני מסרב להימנות עם סמוטריץ' וגוטליב. הייתי יהודי – היום אני מסרב להימנות עם אליהו ודרעי. בגילי, אני מוכן ומזומן לפגישתי ההולכת ומתקרבת עם הרימה והתולעת ואולי גם עם יוצרן. אינני חושש מהמפגש ביננו. הוא חייב לי הסברים יותר מאשר אני חייב לו דרשות.

אומרים לי להצביע לבנט ורק הוותיקים יודעים עד כמה הוא מזכיר את נתניהו בראשית דרכו. יותר אדוק, יותר לאומני, יותר פזיז, יותר מבהיל. לפיד מצא פח אשפה בוהק כדי לשמר את מה שנותר ממפלגת הנפל שלו. שלא לדבר על ליברמן ואיומי הסרק שלו להשמיד את סכר אסואן, את האי ח'ארג... את ניו יורק של ממדני. באשר לאיזנקוט... לו רק יכול היה להוציא את המילה שלום מפיו. אחרת נתקדם לקראת ההונאה הגדולה ולהתפרקות פנימית בלתי נמנעת. שלום הוא לא בגדר בחירה אלא בגדר הצלה, בלעדיו ישראל לא תהיה. אני מתפתה בכאב ובלא מעט בחילה לשקול את הישארותו של נתניהו. הוא ריסק את נכסי המורשת היהודית עם שותפיו לחילול מקרב החרדלים והחרדים, הוא שיבש את סדרי החוק והדמוקרטיה, הוא החריב את ישראל הצנועה היפה, הוא הפך אותנו לכת עולם מצורעת, הוא הביא אותנו לסף תהום. לא תהיה לו ברירה אלא לתקן בהוראת טראמפ והנשיאים שיבואו אחריו את מה שהוא קלקל. הוא עוד יסכים להקמת מדינה פלסטינית ולחתימה על הסכם שלום עם סוריה לבנון קטר סעודיה ואפילו איראן. בהצהרות מלוטשות, הוא מכר לסוגדים לו את כל מה שהוא רצה, הוא ימכור את מה שנותר מנשמתו. אם כלל יש לו נשמה ואם תהליך התפכחות כולנו משכרות העוצמה והחוכמה המדומיינות שלנו לא ייקח עוד שנים ארוכות ולא ידרוש קורבנות נוספים.